POLITIA AVERTIZEAZA: „Atenție la apelurile internaționale!
Ați fost apelați de numere necunoscute din străinătate cum ar fi din Albania (+355), Burundi (+257), Malawi (+265), Maroc (+212), Nigeria (+234), Tunisia (+216), Belarus (+375), Pakistan ( +92) sau Estonia (+372)? Aveți mare grijă să nu sunați înapoi! Ar putea fi o fraudă.
Poate că ți s-a întâmplat să vezi că ai apeluri nepreluate de la numere necunoscute din alte țări. Sau poate că ai fost sunat și ai răspuns la acele apeluri și să constați că de fapt, nu e nimeni la celălalt fir. Ei bine, e o escrocherie veche, care încă mai păcălește persoane credule.
De fapt, în spatele acestor apeluri stau tentative de atacuri de tip vishing. Vishing este o metodă de phishing prin intermediul apelurilor telefonice (numele, lesne de înțeles, provine de la voice și phishing, adică vishing). Tehnicile utilizate sunt inspirate din tehnici de inginerie socială (social engineering). Una din metodele de tip vishing o reprezintă frauda cu apeluri pierdute.
Un utilizator găsește un apel pierdut de la un număr de telefon din afara țării. În momentul în care încearcă să contacteze înapoi acel număr, pentru a înțelege scopul apelului, victima sună de obicei la un număr de telefon cu suprataxă. Mai departe, scopul atacatorilor este să mențină apelul activ un timp cât mai îndelungat.
De fapt, în spatele acestor apeluri stau tentative de atacuri de tip vishing. Vishing este o metodă de phishing prin intermediul apelurilor telefonice (numele, lesne de înțeles, provine de la voice și phishing, adică vishing). Tehnicile utilizate sunt inspirate din tehnici de inginerie socială (social engineering). Una din metodele de tip vishing o reprezintă frauda cu apeluri pierdute.
Un utilizator găsește un apel pierdut de la un număr de telefon din afara țării. În momentul în care încearcă să contacteze înapoi acel număr, pentru a înțelege scopul apelului, victima sună de obicei la un număr de telefon cu suprataxă. Mai departe, scopul atacatorilor este să mențină apelul activ un timp cât mai îndelungat.
Cea mai simplă și cea mai bună metoda de protecție în asemenea cazuri, este IGNORAREA. În cele mai multe situații, telefonul va identifica automat ţara din care este efectuat apelul, astfel vei afla informația și vei ști că nu ai de ce să răspunzi, și cel mai important, nu suna înapoi pe numere necunoscute mai ales străine.
Totodată, evită divulgarea informațiilor personale sau bancare și mai ales efectuarea unor acțiuni la cerere, care îți pot pune în pericol securitatea informațiilor (accesarea unor link-uri, reconfigurarea accesului la resurse, transmiterea de mesaje etc.).
În cazul în care ai suspiciuni legate de convorbirea abia încheiată, ar fi bine să notezi tot ce îți amintești de pe urma ei: data și durata apelului, numărul de telefon de pe care ai primit apelul, orice date furnizate de atacator și mai ales, ce acțiuni ai făcut la cererea interlocutorului.
Fiți vigilenți cu privire la apelurile pierdute venite din afara țării. Dacă ați observat un apel pierdut din Mali sau Guineea (spre exemplu), gândiți-vă dacă aveți cunoscuți în zonă care v-ar putea apela. Dacă nu mai doriți să fiți agasați de astfel de apeluri pe dispozitivele dvs. mobile, puteți bloca orice număr de telefon din meniul telefonului. Acțiunea este posibilă deopotrivă de pe Android și iOS. Totodată, dacă faceți acest lucru trebuie să luați în considerare faptul că identitatea afișată a acelor numere poate fi falsă (fake-a-call) sau poate fi vorba despre numere închiriate de către atacatori pe o perioadă determinată.
Cum procedăm în cazul în care am căzut în capcană?
În cazul în care v-ați dat seama că ați devenit victima unui astfel de atac, notați orice date vă amintiți din apelul respectiv: numărul sau numerele de telefon cu care ați luat contact în cadrul acestei scheme de vishing, data și durata apelului, ce date ați furnizat, ce software vi s-a sugerat să instalați, orice date furnizate de atacator și mai ales ce acțiuni ați făcut, la cererea interlocutorului.
Ulterior, mergeți la cea mai apropiată secție de poliție pentru a depune o plângere și specificați aceste detalii. Sesizați poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia.
În cazul în care ați oferit detalii legate de contul dvs., internet banking sau date de card, contactați cât mai curând banca pentru a bloca orice tranzacție suspectă. Rapiditatea cu care faceți acest pas este esențială.
Atenție la tentativele viitoare! Dacă ați fost victima unei fraude, foarte probabil autorii vă vor ținti din nou sau vă vor vinde datele altor infractori.
Totodată, evită divulgarea informațiilor personale sau bancare și mai ales efectuarea unor acțiuni la cerere, care îți pot pune în pericol securitatea informațiilor (accesarea unor link-uri, reconfigurarea accesului la resurse, transmiterea de mesaje etc.).
În cazul în care ai suspiciuni legate de convorbirea abia încheiată, ar fi bine să notezi tot ce îți amintești de pe urma ei: data și durata apelului, numărul de telefon de pe care ai primit apelul, orice date furnizate de atacator și mai ales, ce acțiuni ai făcut la cererea interlocutorului.
Fiți vigilenți cu privire la apelurile pierdute venite din afara țării. Dacă ați observat un apel pierdut din Mali sau Guineea (spre exemplu), gândiți-vă dacă aveți cunoscuți în zonă care v-ar putea apela. Dacă nu mai doriți să fiți agasați de astfel de apeluri pe dispozitivele dvs. mobile, puteți bloca orice număr de telefon din meniul telefonului. Acțiunea este posibilă deopotrivă de pe Android și iOS. Totodată, dacă faceți acest lucru trebuie să luați în considerare faptul că identitatea afișată a acelor numere poate fi falsă (fake-a-call) sau poate fi vorba despre numere închiriate de către atacatori pe o perioadă determinată.
Cum procedăm în cazul în care am căzut în capcană?
În cazul în care v-ați dat seama că ați devenit victima unui astfel de atac, notați orice date vă amintiți din apelul respectiv: numărul sau numerele de telefon cu care ați luat contact în cadrul acestei scheme de vishing, data și durata apelului, ce date ați furnizat, ce software vi s-a sugerat să instalați, orice date furnizate de atacator și mai ales ce acțiuni ați făcut, la cererea interlocutorului.
Ulterior, mergeți la cea mai apropiată secție de poliție pentru a depune o plângere și specificați aceste detalii. Sesizați poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia.
În cazul în care ați oferit detalii legate de contul dvs., internet banking sau date de card, contactați cât mai curând banca pentru a bloca orice tranzacție suspectă. Rapiditatea cu care faceți acest pas este esențială.
Atenție la tentativele viitoare! Dacă ați fost victima unei fraude, foarte probabil autorii vă vor ținti din nou sau vă vor vinde datele altor infractori.